fredag 25 maj 2012

Politik eller eget ansvar

Miljöpartiet skriver i brännpunkt på SvD att politiken är viktigare än personligt ansvar för att komma till rätta med miljöproblemen. Vaggar man inte in människor i en falsk trygghet när man säger: "det är inte dig det är fel på – det är politiken". Det låter tryggt och skönt, inga krav, inget ansvar - jag gör inte fel när jag kör bil i onödan eller köper matvaror som fraktats runt halva jordklotet. Det är klart att det är bekvämare att lägga över ansvaret på andra - på politiker, men hur är det egentligen, får vi inte de politiker som vi röstar på. Hur ska jag kunna rösta på politiker som fattar rätt politiska beslut om inte jag tar mitt ansvar och röstar på dem? Är det då lättare att rösta på politiker som fattar beslut som tvingar mig att ändra livsstil, än att jag själv ändra livsstil?

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte komma ifrån att det personliga ansvaret faktiskt är mer grundläggande än politiken eftersom det krävs ett visst mått av personligt ansvar att få fram en miljövänlig politik.

Fortsätting: miljöpolitiken kan ge människor ett alternativ för deras egna ansvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar