tisdag 22 maj 2012

Varför känns inte mervärdet på samma sätt (1)

Man får det man betala för brukar man säga. Med det menas att en billigare produkt sällan är lika bra och har samma funktioner som en dyrare. Om jag personligen får ut något extra av en dyrare produkt så har den produkten ett odiskutabelt mervärde för mig. Samma sak gäller för matvaror som kostar mer, om de är godare eller smaka bättre så känns det naturligt att betala ett högre pris för dem.

Alltså när jag köper något som ger MIG en fördel som märks och känns så är mervärdet påtagligt.

Men hur är det med KRAV och Fairtrade produkter? Känner jag mervärdet även där?

Läs också: Varför känns inte mervärdet på samma sätt (2)


2 kommentarer:

  1. Hej och tack för bra tankar!
    Det finns en utbredd missuppfattning att vi vid ett köp betalar det rätta priset. Jmfr att köpa en racercykel på blocket för 500kr fast du nånstans förstår att värdet snarare är det tiodubbla, är du nöjd bara låset inte är synbart uppbrytet?
    Jag vill mena att vi sällan eller aldrig betalar det rätta priset, i livsmedelsaffären ofta ett pris jämförbart med cykeln i exemplet.
    /J

    SvaraRadera
  2. Bra jämförelse att tänka på.

    SvaraRadera