söndag 8 juli 2012

Hur djupt ner sipprar miljöpolicyn? - fortsättning

Jag har berättat hur jag granskat Thenenaders rörs miljöpolicy. Det är viktigt att hålla en god ton och inte förfalla till att bara klaga. Det är lätt att kritisera men svårare att vara konstruktiv. Om det ska bli en dialog måste man lyssna och ta till vara det som faktiskt är bra.

Jag tror att alla vi vanliga människor måste lägga oss i mer och ifrågasätta hur saker går till, men vi måste vara noga med hur vi gör det, om vi ska göra någon verklig nytta. När det gäller Thenanders rör så upplevde jag en irritation över att jag lade mig i. Jag förstår att det kan kännas jobbigt att bli ifrågasatt, särskilt om man tycker att man gör ett bra jobb, men man kan inte räkna med att hantera allt internt. Idag är det nödvändigt att vara transparent och öppen och det har ett företag mycket att vinna på. När jag rådfrågade en vän om hur jag agerat i detta enskilda fall kommenterade han att jag uppträtt osvenskt, kanske är det så att vi är lite för försiktiga och inte vågar ta ställning och sticka ut, men för miljöns skull måste vi nog börja göra det (och det är något som alla får vänja sig vid). Hur bra vi än tycker oss vara så finns det nog ändå mer som vi inte riktigt tänkt på. Som sagt miljöpolicys måste sippra djupt ner i alla aspekter av det vi gör.

Jag tror och hoppas att Thenanders rör och jag ändå trots allt kom till någon sorts konstruktiv dialog till slut. Här är mitt sammanfattande sista inlägg:

Hej och glad midsommar!
Jag vill inte/behöver inte diskutera det enskilda fallet. Jag har bara använt det för att lyfta en större fråga. 
Jag tycker inte du ska se den här diskussionen som bortkastad tid, tvärt om ta det på miljöpolicy-kontot. 
Den fråga jag velat lyfta har ni formulerat rätt bra på hemsidan:
"vi ska sträva efter att öka kunskapen och höja medvetandet kring miljöfrågor hos våra anställda"
Miljön är beroende av hur vi agerar i alla sammanhang. Den medvetenheten behöver bli mycket högre. Miljötänket måste in som en naturlig aspekt i allt handlande. Miljöpolicys behöver sippra djupt ner i verksamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar